lauantai 26. huhtikuuta 2008

Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua ja jotain sinistä

Eli kyseessä on siis itse tehty värttinä, ja ensimmäinen kehräyskokeilu.

Minulla oli aikaisemmin vain alapainotteinen painava värttinä, jolla ei saanut kehrättyä kovin ohutta lankaa. Tarkoitus oli saada pieni värttinä, jota voi helposti kantaa mukana esim. kehruutapaamisissa.


Uutta värttinässä on nuo puuosat. Vanhaa on tuo päässä oleva naula. Joskus ammoin opiskeluaikana kävin suorittamassa ruhtinaallisia hankintoja. Tarvitsin yhden naulan ja 50 cm. rautalankaa. En kehdannut ostaa kuitenkaan yhtä naulaa, joten otin "runsaasti" eli kolme naulaa. Muistan vieläkin, kun kassa kysyi naurua pidellen, että tässäkö kaikki. Nyt vihdoin ja viimein tuo kolmaskin naula tuli käyttöön.


Lainattua on värttinän malli. Rina oli tehnyt itselleen samanlaisen värttinän, joten malli on lainattu, ellei suorastaan kopioitu häneltä.

Ja sinistä on sitten tuo topsi, josta olen kehrännyt lankaa. Alussa tuntui, että en saa värttinääni pyörimään riittävästi, mutta joko painon lisääntyessä he pyörii paremmin, tai olen paremmin oppinut pyöräyttämään sen liikkeelle.

Joka tapauksessa olen tyytyväinen, kun tein tämän ihan itse, eikä siis mies joutunut taas toteuttamaan minun ideoitani käytännössä.

I made this spindle myself and I am very proud of it. I can make thin yarn with that. My previous spindle was much hevier and down weighted one.

Ei kommentteja: